History and Tradition

The mining industry was flourishing in Shirakami-Sanchi. The Oppu mine (currently Sunakose, Nishimeya-mura) was the largest in the industry. It is said that the mine was discovered in 807 (Daido 2) and also that copper started to be produced a long time before that (it is also said that copper produced here was used for the casting of the Great Buddha in Nara).
Around 1645 (Shoho 2), gold was dug up in Kawaharasawa (currently Kawaharadai, Nishimeya-mura) and silver was dug up in Onoezawa (currently Fukaura-machi), Nishihama.
In the modern era, towns and villages where Shirakami-Sanchi is located were renamed the current Ajigasawa-machi, Fukaura-machi, Iwasaki-mura and Nishimeya-mura after going through the enforcement of the municipal system in 1889 (Meiji 22) and the merger of towns and villages in 1955 (Showa 30).
In 1960 (Showa 35), the Meya Dam was completed in Oaza Fujikawa, Oaza Imoritai, Nishimeya-mura. In addition, the Kosei Forest Road (currently the Prefectural Road Iwasaki-Nishimeya-Hirosaki Route), which connects Nishimeya-mura and Iwasaki-mura through the forests of beech trees in Shirakami-Sanchi, opened in 1972 (Showa 47).The lifestyle and tools of people in the Jomon period have been passed down all the way to people living in Shirakami-Sanchi’s area now.
For instance, culture that flourished in the zone of beech trees in the Jomon period permeates the life of this region even now, as seen in the way they hunt and make firewood, and in their dietary habits, so it can be considered the fundamental culture of the Shirakami Mountains.
The way people dig holes and preserve vegetables in the ground now was passed down in a different form from people in the Jomon period, who preserved food such as nuts in holes in the ground for storage.
In the zone of beech trees, people removed the bitter tastes of horse chestnuts and acorns and ate them until recently. The method of burning beech trees and using their ashes for the removal of bitter tastes is also said to date back to the Jomon period.
Even after rice growing started, food preservation was very important in order to prepare for famine (kegazu). Mostly powered horse chestnuts and acorns were stored.

歴史と伝統
白神の山々は鉱山として栄えていました。尾太鉱山(現:西目屋村砂子瀬)は、807年に銅が発見され、それ以来銅をはじめとする鉱物を採掘してきました(ここで生産された銅が奈良の大仏の鋳造に使用されたとも言われています)。また、1645年ごろには川原沢(現:西目屋村川原平)で金鉱が発見され、銀は尾上沢(現:深浦町)、西浜で採掘されていました。

1889年(明治22年)、市町村の制度の施行を経て、現在の鰺ヶ沢町、深浦町、岩崎村と西目屋村と名称が変更され、それぞれが白神の山々を有する行政単位となりました。その後、1955(昭和30)年に町村の合併があり現在に至っています。

1960(昭和35)年、目屋ダムが西目屋村大字藤川大字井森平に完成しました。さらに、白神山地のブナ林を横断するように、西目屋村と岩崎村を結ぶ弘青林道(現:県道岩崎西目屋弘前ルート=白神ライン)が1972(昭和47)年にオープンしました。ここでは生活様式や縄文時代からの人々の知恵が、白神山地地域に住む人々に受け継がれてきました。

例えば、縄文時代からの白神山地のブナ文化として、薪の利用、山の幸の恵などが上げられ、これらは地域に浸透した文化として今も息づいています。人々は穴を掘って地面に野菜を保存する方法が現在ではありますが、当時は地面の穴に納豆のような保存食品を蓄えていたようです。ブナの木の生える地域では、人々はどんぐりなどの木の実の灰汁を取り除いて最近までそれを食べていました。ブナの木を燃やして作った灰を、灰汁の除去のために使う方法も縄文時代にさかのぼると言われています。
稲作が始まり広がっていった後も、保存食品は飢饉に対する準備として非常に重要でした。主に栗やドングリが保存されていたようです。